poniedziałek, 21 marca 2016

w nieugiętym sercu zawsze wita wiosna.

http://halloween.friko.net/swieto-wiosny.html


DZIŚ JEST PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY Pierwszy dzień wiosny


Tradycje, obrzędy, zwyczaje
Jako, że pierwszy dzień wiosny związany jest z końcem zimy i przebudzaniem się przyrody do życia, miał on przez wieki ogromny wpływ na ludzi.


 Jeszcze z czasów pogańskich pochodzi święto wiosny o nazwie "Jare" - bogate w obrzędy powitania wiosny. Niektóre z tych obrzędów, np. topienie Marzanny znane i praktykowane są do dzisiaj.


Także malowanie jajek, czy śmigus-dyngus utożsamiane dzisiaj z Wielkanocą związane są z obrzędami Słowian.


 Jajko było symbolem życia, a oblewanie wodą symbolizowało pozimowe oczyszczenie i w pewnym sensie dawało sygnał "skończyła się zima, już można szaleć".

Z najnowszych zwyczajów związanych z przywitaniem pierwszego dnia wiosny należy wymienić urywanie się uczniów i studentów z zajęć, czyli wagary, które z reguły w ten jeden dzień w roku są tolerowane przez nauczycieli i opiekunów.


(....) Ze Skaldów tekst




Nawet w bramie pan Walenty stróż,
puszcza wiosną pierwsze pędy , już...

Portret dziadzia... rankiem wyszedł z ram,
I na spacer poszedł sobie sam.
Nie przeszkadza tytuł, wiek i płeć,
By zielono wiosną w głowie mieć.

Wiosna wiosna wiosna wiosna




Ja wprawdzie studentka nie jestem ale dziś też się urywam i będę na wagarach. Jak Wiosna to Wiosna he he jak nie na ciele to zawita u mnie na umyśle i w sercu.


Bo zawsze powtarzam że w nieugiętym sercu zawsze wita wiosna.


Miłego dnia życzę-;))

6 komentarzy:

  1. ... obyś tylko na tych wagarach grzeczną była ... i nie pchała się do emigrantów ... bo z nimi bywa różnie, są przecież rozgoryczeni ... przed zachodem słońca masz być w domu! ... pozdrawiam ... :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Już jestem Andrzeju, a Emigrantów to tylko w Telewizji widzę jak już. Za to zmarzłam, i sobie przed chwilką w kotłowni napaliłam. Pozdrawiam wzajemnie-;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ta wiosna u nas zrobiła sobie balony. Więc i ja chłodno o niej....
    Całuje :)

    OdpowiedzUsuń
  4. To przecież dopiero marzec Aniu. Nie wymagajmy od wiosny za wiele. Palę jeszcze w kotłowni, bo i w mieszkaniu szczególnie wieczorami jest zimno. Pozdrawiam jednak wiosennie-;))

    OdpowiedzUsuń
  5. kobietawbarwachjesieni:
    Cieszę się, że wiosna już jest u nas i że dni coraz dłuższe. Na prawdziwe ciepło trzeba jeszcze poczekać, ale podobno już święta mają być piękne. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Niech tylko nie pada. Nie wymagam już zbyt wiele. Pokory się nauczyłam i wobec pogody którą i tak nie zmienimy. Pozdrawiam serdecznie-;)

    OdpowiedzUsuń